Які програмні засоби можна використовувати на уроках інформатики?

Результат навчально-виховного процесу багато в чому залежить від умов використання різноманітних наочних засобів. Важко уявити собі сучасного вчителя, який не використовує додаткових методичних посібників, крім підручника.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на уроках в початкових класах відкриває цілий ряд можливостей для різнобічного, нетрадиційного, наочного осмислення учнями предметного матеріалу. Застосування комп’ютера на уроках – гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів.
Можливості використання комп’ютера дають змогу подавати новий матеріал наочно, в формі гри тощо. Виконання тренувальних вправ на комп’ютері не є важким чи нудним заняттям, «граючись» дитина отримує знання. До того ж комп’ютер – нетрадиційний засіб контролю знань учнів.
У зв’язку з тим, що комп’ютери поступово приходять на зміну паперовим носіям даних, відзначається, що добір засобів наочності для початкової школи також передбачає використання комп’ютера як кольорового динамічного візуального засобу навчання, так званої «електронної дошки».
Вчитель може використовувати різноманітні нові засоби наочно-демонстраційного методу навчання. Пропоную деякі з них.
    Друковані посібники в форматі:
    Word (схеми, таблиці, комікси, ребуси, діаграми);
До друкованих посібників відносяться будь-які види навчальної документації, починаючи з конспектів занять, демонстраційних, роздаткових, контролюючих матеріалів, закінчуючи всілякою звітністю. Навички володіння прийомами роботи з апаратними засобами підготовки друкованих посібників (клавіатурою, принтером, сканером), а також програмними додатками офісного пакету (MS Word, MS Publisher, MS Excel) обов’язково повинні входити до арсеналу професійних умінь кожного педагога.
    PDF ;
Останнім часом широке розповсюдження отримав формат PDF, який надає зручні умови для організації електронного документообігу, і в першу чергу призначений для подання в електронному виді поліграфічної продукції для розміщення її у світовій мережі Інтернет або для передачі на друк. У цьому форматі на сьогодні оформлюється все більше навчальних посібників.
    DJVU (різноманітні посібники з інформатики);
    Публікації;
    Буклети.
    Електронні гіпертекстові засоби навчального призначення – ЕЗНП.
В даний час існує велика кількість електронних гіпертекстових засобів, які дають можливість підготувати дітей дошкільного віку до навчання в початковій школі. Всі електронні засоби можна переглядати, використовуючи браузери (програми для перегляду гіпертекстових сторінок, які містять велику кількість посилань на різноманітні інтернетресурси: документи в форматі Word, PDF, DJVU, публікації, буклети тощо). Наприклад, за допомогою браузера Internet Explorer можна переглядати сторінки та ресурси інтернету.
    Демонстраційні мультимедіа:
    Презентації;
Мультимедіа-презентація є одним з найбільш поширених засобів унаочнення навчального матеріалу. Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку.
Найбільш доступним засобом для створення власних комп’ютерних навчальних продуктів є програма Power Point - майстер створення презентацій. Умілий вчитель може перетворити презентацію в захоплюючий спосіб залучення учнів в освітню діяльність. Причому презентація може стати своєрідним планом уроку, його логічною структурою, тобто може бути використана на будь-якому етапі уроку або на будь-якому типі уроку, будь то: вивчення нового матеріалу або закріплення, контроль знань або домашнє завдання та ін.
    Відеофрагменти.
    Інтерактивні ППЗ (тренажери для вивчення правил роботи на комп’ютері, текстового редактору, графічного редактору, клавіатури тощо).
Різновидом електронних навчальних засобів є педагогічні програмні засоби (ППЗ). Фахівці дошкільної та початкової ланки повинні ознайомитися з існуючими програмами для дітей відповідних вікових груп, а, особливо, оволодіти практичними навичками аналізу і вибору тих фрагментів, що є методично корисними і коректними для використання в традиційному навчально-виховному процесі. Розглядаючи доцільність застосування на заняттях конкретного педагогічного програмного засобу, необхідно чітко визначитися з його змістом, структурною побудовою, виражальними можливостями, обсягом навчального матеріалу, формами і методами роботи з ним, тобто скласти його методичну характеристику. Також корисно розібратися з внутрішньою файловою структурою програмного пакету – головним файлом установки, demo-версією, файлами завантаження окремих модулів (якщо такі є), вмістом папок з файлами малюнків, звуків, відеозображень. Окремі сюжети, вправи, завдання, представлені в ППЗ, можна вивести на друк з подальшим використанням в якості традиційних паперових посібників. Також навчальні елементи зі вмісту ППЗ можна демонструвати з великого екрану (мультимедійної дошки, проектору тощо), при цьому педагог сам працює на комп’ютері, а діти спостерігають за його діями і відтворюють їх традиційними способами. Дидактично обґрунтоване застосування фрагментів ППЗ надасть змогу реалізувати ефективне поєднання електронної наочності і методичних коментарів до неї, активізувати чуттєве сприйняття дітей у педагогічно визначеному напрямку.
Таким чином, вміння учителя створювати дидактичні ситуації і організовувати їх вирішення учнями у практиці навчання з використанням комп’ютера, дозволяє зменшити труднощі школярів при засвоєнні навчального матеріалу та вимагає від учителя попередньої ґрунтовної роботи з підбору відповідного програмного забезпечення, орієнтованого на початкову школу. Це надає можливість підбирати навчальний матеріал у найбільш доступній і привабливій формі, з урахування індивідуальних особливостей учнів і їх вікових особливостей; підвищує пізнавальний інтерес школярів до навчання; активізує їх самостійну практичну діяльність за допомогою комбінування на уроці різних типів навчальної діяльності.
Знання вчителем початкової школи видів мультимедійних технологій дозволяє педагогічно обґрунтовано використовувати потужні дидактичні можливості мультимедіа у початковій ланці освіти.
За умови систематичного використання комп’ютерно орієнтованих засобів у навчальному процесі в сполученні із традиційними методами й педагогічними інноваціями значно підвищується ефективність навчання дітей з різнорівневою підготовкою. Тож, введення комп’ютерів у систему дидактичних засобів дитячого садка і початкової школи може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного, морального і фізичного розвитку дитини. Компетентне використання всіх видів електронних навчальних посібників підніме загальний рівень навчально-виховної роботи в дошкільних і початкових закладах освіти.

Комментариев нет:

Отправить комментарий